Börja med modellflyg

Har du under den här långa, varma sommaren sett någon flyga med sitt modellflygplan och blivit intresserad av att själva prova på? Och tänkt att nu när hösten knackar på dörren är det ett utmärkt tillfälle att sitta inomhus och bygga ditt eget modellflygplan så att du nästa sommar kan vara ute och flyga? Härligt! Modellflyg är en mångsidig hobby som kan utövas av vem som helst. Det enklaste sättet att komma igång med din nya hobby är ett kontakta en flygklubb. De erbjuder ofta flygkurser och byggkurser. På Sveriges Modellflygförbunds hemsida finns en förteckning över anslutna flygklubbar.

Komma igång

Det finns många olika typer av modellflygplan eftersom det finns många olika grenar inom modellflyg. Som nybörjare kan det vara svårt att veta vilken modell man ska välja. Här kan du läsa mer om olika flygplanstyper som passar en nybörjare. När du väl har bestämt dig för vilken flygplanstyp du tror passar dig är det bara att leta rätt på en återförsäljare och sätta igång. Om du behöver låna pengar för att finanisera ditt köp är blancolån ett bra alternativ. För den som inte är så intresserad av själva byggandet utan mest vill flyga finns det nästan helt färdigbyggda modeller. Men för de allra flesta som håller på med modellflyg är byggandet en stor del av hobbyn.

Olika grenar inom modellflyg

Det finns ett antal olika grenar inom modellflyg. Grenen friflyg kommer ursprungligen från modellflygplan som helt saknade styrning och flyger fritt. Idag täcker grenen in alltifrån enkla nybörjarmodeller till avancerade modeller med datoriserad programstyrning. I grenen linflyg flygs modellflygplanen i en cirkel och styrs av en pilot som håller i ett handtag som är kopplat till två tunna stållinor. I takt med att planet rör sig får piloten vrida sig runt i en cirkel. Det första man kommer att tänka på när man hör talas om modellflygning är förmodligen radiostyrda flygplansmodeller. Det går att radiostyra alla typer av modellflygplan, så att hitta den sortens flygning som passar just dig är inga problem. Inom grenen radioflyg finns bland annat konstflyg, segelflyg och aircombat.

Regler vid flygning

Det finns ett antal luftrumslagar som du måste följa när du flyger med ditt modellflygplan. Om du flyger på en plats som du inte själv äger måste du alltid fråga om tillstånd. Tänk också på att använda ljuddämpare så att du inte stör din omgivning. Det är viktigt att ta reda på vilken sorts luftrum du flyger i eftersom bestämmelserna om höjd upp till kontrollerad luft är olika beroende på var i landet du befinner dig och när du har tänkt att flyga. Du kan läsa mer på transportstyrelsens hemsida om vilka regler som gäller. Även om du bara flyger med ditt plan som hobby måste du följa de lagar och regler som finns.