Modelflygplansklubbar

Det är inte första gången någon form av verksamhet tvingas bort på grund av bostadsbygge. Denna gång är det modellflygklubben Red Baron som huserat i 35 år i Ältadalen, en gammal grusgrop i Nacka utanför Stockholm, som får stryka på foten. Beskedet kom som en chock för många och medlemmarna är bestörta. De kräver nu att Nacka kommun hänvisar dem till en lämplig plats för fortsatt utövande av sitt intresse, något de själva har svårt att se en naturlig plats för inom kommunens gränser. Jerker Vinnå berättar att han tvingas åka till Västerås för att kunna träna.

Klubben bortkörd efter 35 år

modellflygare tvingas bort från vissa områden på grund av bostadsbygge. Nacka kommun anser sig dra sitt strå till stacken för att försöka bygga bort bostadsbristen, och anser att det är ett rimligt offer att modellflygklubben och deras 20-tal medlemmar blir utan träningsyta. Detta motiverar man med att bostäder för nyanlända, ungdomar, äldre och andra väger tyngre än en fritidsaktivitet som bedrivs i mindre skala. Tonen från ordföranden för fritidsnämnden i Nacka kommun, Richard Wendt (M), kan nästan uppfattas som hård och förminskande i den intervju som Nacka Värmdö Posten gjort. Han uppmanar dock klubben att ta kontakt med fritidsnämnden för att försöka hitta en lösning.

Modellflygklubben Red Baron

Modellflygklubben Red Baron har alltså hållit till i grusgropen i Ältadalen sedan 1980-talet. Medlemmarna känner att kommunen och bostadsbolaget har brustit i sin kommunikation, då de uppfattar det som att beskedet kom väldigt plötsligt. Klubben som håller på med både friflygande och linstyrda modellflygplan har välkomnat såväl nybörjare som erfarna utövare från tio års ålder. Men nu är det dessvärre slut med det och det 20-tal medlemmar som hängivet ägnat sig åt modellplanen får vända sig till andra klubbar. För vissa handlar det om att pendla till Västerås, eller helt och hållet lägga ner intresset om man inte har möjlighet.