Börja bygga modellflyg

Att bygga modellflygplan är en rolig och lärorik hobby för såväl stora som små. För inte så länge sedan betraktades modellbygge som ett tidsfördriv för små barn, men på senare tid har det blivit en hobby som till största del utövas av vuxna. Det finns en uppsjö av modellflyg, allt ifrån enkla trämodeller som var poppis på 1900-talet, till de radiostyrda metallplan som är populära på marknaden idag. Om man är mer intresserad av att bara få styra själva planet så finns det en hel del modeller idag som är så gott som färdigbyggda och redo för avfärd. I Sverige finns många klubbar för dem som är intresserade av modellflyg, och självklart funkar det även bra att hitta likasinnade att diskutera med på olika forum för flygplansfantaster.

Young Girl in an Aviator Costume Folding a Toy Aircraft

Modeller i alla prisklasser

Om du behöver låna pengar för din hobby så är advisa ett bra alternativ för ett enkelt lån. Att bygga modellflygplan behöver dock inte vara dyrt, allt beror på vilken modell och svårighetsgrad du försöker dig på. Förr i tiden fanns inte många olika flygplansmodeller att välja på, men på senare år har RC-flyg blivit väldigt populärt. RC-flyg är ett typ av radiostyrt flygplan som du styr via en fjärrkontroll (de allra senaste modellerna kan ofta styras med hjälp av din mobil eller surfplatta). Sådana modeller finns att köpa i olika prisklasser, allt ifrån någon hundralapp upp till flera tusen för de mest avancerade flygplansmodellerna. Klicka runt på nätet och läs på om olika modeller för att se vilken som passar just dig och din ekonomi. På Youtube finns mängder av informativa klipp som visar allt ifrån var du kan köpa din flygplansmodell, till steg-för-steg-instruktioner om hur du sätter ihop det som ett proffs.

Dags för avfärd

När du väl hittat en modell som känns rätt för dig är det bara att börja bygga – allra bäst är det förstås om du har tillfälle att göra det ihop med andra. På klubbar och föreningar för modellflygplan finns det oftast ett särskilt rum avsett enbart för flygplansbygge. Om du är nybörjare är det ett utmärkt sätt att börja på, eftersom du kan kolla in hur andra går tillväga och också själv fråga om lite hjälp ifall du skulle behöva det. Att bygga (och flyga) modellflygplan är något som man kan börja med i vilken ålder som helst, det är en rolig och utmanande sysselsättning för människor av alla åldrar och bakgrunder. På vintern brukar man mestadels bygga ihop modeller inomhus och hålla sig borta från att flyga, med tanke på vattenskador som snön kan orsaka om planet landar där. Sommaren, däremot, är en utmärkt tid att flyga med sitt modellflygplan. Dessutom är det riktigt bra motion!