Att flyga som en fågel är något som alltid varit av intresse för människan, något som man på olika sätt försökt med i århundraden. Det dröjde först till 1783 innan människan lyckades ta sig upp i luften första gången med hjälp av en varmluftsballong. Det var bröderna Joseph-Ralf och Jacques-Étienne Montgolfier som lyckades med denna tiominuters resa i Frankrike. Det dröjde sedan över 100 år innan man lyckades bygga det första flygplanet som sedan utformats till det vi känner till idag. 60 000kr – så mycket tjänar piloter i Sverige idag vilket på ett sätt visar på vilken risk det även nu finns med flygning.
Tidiga kända piloter
Det första flygplanet byggdes av Bröderna Wright och testflögs första gången 1900, detta flygplan var ett glidflygplan och hade ingen egen motor. Istället för att ge sig på guldgruvorna i USA för att börja sälja guld och tjäna en hacka, kunde bröderna helt fokusera på sitt bygge av flygplan. Efter tre år av olika flygplan för deras glidflygningar skapade bröderna det första motorflygplanet 1903 och flygplanet fick sedan namnet The Flyer. Dessa uppfinningar och flygningar har gjort bröderna Wright till de mest kända piloterna någonsin, innan ens konceptet pilot fanns. Det har i efterhand även ryktas om att Richard Pearse en bonde och uppfinnare från Nya Zeeland lyckades med flygningar under denna perioden. Även Gustave Whitehead i Tyskland ska ha lyckats med flygningar 1903. Hoppar man till nutid får man gå till kändisar från film och Tv för att hitta kända piloter då yrket i sig inte leder till någon stjärnstatus som det gjorde för historiens första piloter.
Flygaräss under världskrigen
Flygplansindustrin och pilotyrket har utvecklats starkt de senaste åren där vi idag ser att t.ex. allt fler thailändska kvinnor blir piloter. Under första- och andra världskriget kom piloter och deras flygplan att spela en väldigt stor roll i striderna och dessa piloterna har för evigt skrivit in sig i historien. I krig brukar man kalla en duktig pilot för ett flygaräss och det är efter att man skjutit ner fler än fem fiendeplan som man får den benämningen. Första världskrigets främsta flygaräss var Manfred von Richthofen även kallad Röde Baronen. Det sägs att han lyckades skjuta ner hela 80 fiendeplan under sina sju år som stridspilot. Innan han dog, 25 år gammal. Innan dess lyckades han få Järnkorset av första graden. Som andra världskrigets mest kända flygaräss brukar en annan tysk pilot, Hans-Ulrich Rudel, räknas. Han lyckades förstöra över 200 fiendemål under sin 9-åriga karriär i det tyska flygvapnet. Innan han blev tillfångatagen av den allierade armén lyckades han få ett antal utmärkelser som bland annat Järnkorset av första klassen och Riddarkorset.