Många människor lider av aerofobi. Det innebär att de har en rädsla för att flyga flygplan eller andra luftfarkoster. Denna fobi kan vara kopplad till klaustrofobi då flygplanets utrymme är begränsat men kan också bero på nyhetsrapporteringen kring flygplanskrascher runt om i världen. Den kan också ha att göra med att man upplever tryckförändringarna som sker när man flyger som väldigt obehagliga. Annars kan man också varit med om en flygplansolycka eller nödlandning och därför utvecklat en fobi. Rädslan för att flyga kan av vissa tyckas vara rationell medan andra har svårare att relatera till den.
Säkerhetsarbetet håller ned antalet olyckor
Så sent som i slutet av maj 2016 skedde en dödlig krasch i New York. Det rörde sig om ett äldre flygplan av mindre modell från andra världskriget som störtade i Hudsonfloden. Det gamla propellerplanet av typen P-47 Thunderbolt skulle tillsammans med två andra flygplan delta i en flyguppvisning men störtade alltså ned i floden där piloten avled. 2015 var ett år med rekordfå flygkrascher med mänskliga förluster och sedan 1997 visar statistiken att antalet flygkrascher minskar över tid. Säkerhetsarbetet som bedrivs för att minimera antalet flygolyckor har en stor del i minskningen men att människor årligen omkommer i flygolyckor tycks dessvärre vara ofrånkomligt. Något som driver upp dödstalen vid flygolyckor är att dagens flygplan rymmer fler passagerare än förr i tiden. Det gör att även om antalet flygolyckor inte är särskilt många så kan en enskild olycka ändå resultera i hundratals döda. Ett exempel på det är det ryska plan som 2015 kraschade i Egypten i en olycka som resulterade i 224 dödsoffer.
Vad hände med Egyptair 804?
Ett annat flygplan som kraschade i Egypten var Egyptair 804. Alla planets 56 passagerare och 10 besättningsmän dog i kraschen, under färden från Paris till Kairo. Flygplanet, som var en Airbus A320-232, lyfte från Paris den 18 maj 2016 klockan 23:09 men försvann klockan 02:30 från radarn och kraschade kort därefter i Medelhavet. Flygplanets krasch, 45 minuter före sin ankomst till slutdestinationen, har förbryllat många och spekulationerna om vad som egentligen hade hänt med planet satte genast igång. Greklands försvarsminister har hävdat att flygplanet girat innan det störtade från 11000 till 3000 meter och sedermera försvann från radarn. Efter kraschen inleddes ett febrilt sökande i havet efter vrakdelar och eventuella överlevare men inga överlevare hittades. Vrakdelar hittades senare 29 mil norr om Alexandria. Franska myndigheter har inte hittat några som helst bevis som tyder på att kraschen skulle vara relaterad till terrorism, vilket är en av spekulationerna som har omgärdat händelsen.