Klassiska modellflyg

Allt fler ungdomar har börjat visa ett stort intresse för modellflygplan. Många har detta som fritidsintresse medan andra tävlar med planen. Det finns olika sorters modellflygplan. De klassiska modellflygplanen är så kallade radioflyg som styrs av ett radiosystem. De är relativt avancerade och deras utseende och motorns kraft kan variera stort. De fungerar alltså lite på samma sätt som radiostyrda bilar. Det finns även andra typer av modellflygning, till exempel en som kallas för friflyg. Dessa plan har ingen flygmekanism utan i detta fall går det hela ut på att flygplansmodellen skall flyga i luften så länge som möjligt.

Gör modellflyg till en hobby

Det spelar ingen roll vilken sorts modellflyg man väljer, alla som har dessa som sin hobby har en sak gemensamt. Att bygga modellplanet. Att gå med i en modellflygarklubb kan vara en rolig upplevelse eftersom man lär känna andra med samma intresse. Det tar oftast lång tid att bygga upp ett modellplan så att man själv blir nöjd och så att allting fungerar som det skall med planet. Dessa klubbar finns på flera håll i landet och du hittar mer information på internet om en nära dig. Om du tillhör en klubb har du alltid någon att fråga om råd när det gäller byggandet och på klubbarna finns det även utrymme att fixa med flygplanen tillsammans med andra.

Lär dig flyga ditt plan

När du börjat intressera dig för modellflygplan är det bra att även lära sig hur man på rätt sätt hanterar dessa flygplan. Alla sorters plan manövrar man på lite olika sätt men det är viktigt att lära sig grunderna innan man börjar flyga. Det ordnas pilotskolor för blivande modellflygare men du kan naturligtvis träna på flygandet helt på egen hand. Då kan det vara bra att läsa om ämnet och se olika sorters instruktioner via dvd som finns tillgängliga på nätet. På modellflygklubbarna ordnas det regelbundet även skolningar och där får du även veta hur du kan anmäla dig till dem. Lär dig flyga på drone.nu och få en fin start på din nya hobby.